En klage på et kjøpt produkt skal rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Lykkes det ikke, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet, som kan kontaktes på 23 40 05 00 eller
www.forbrukerrådet.no.
ReklamasjonsrettGarantien er kundens rett til å klage på et produkt som har mangler som var til stede da varene ble solgt. Kunden vil ha to år på å finne feil eller mangler ved produktet som beviselig er selgerens ansvar. Bevisbyrden ligger de første 6 månedene hos forhandler, og de neste 1,5 årene ligger det hos kunden. Reklamasjonsrett er kundens lovbestemte rett.
Hvis et produkt viser seg å ha feil eller mangler, må du gi beskjed til EASIS så raskt som mulig. Dette gjøres ved å ringe telefonnummer +45 70 20 24 55 eller ved å sende en e-post til
easis@easis.dk. Her opplyser du om ordrenummeret reklamasjonen gjelder, dato på varen, beskrivelse av feilen og gjerne et bilde av produktet, som viser feilen. Ta vare på originalemballasjen, slik at denne kan sendes tilbake til oss. Er reklamasjonen berettiget, refunderer EASIS dine rimelige fraktomkostninger ved å sende varen i retur.
Rimelig tidForbrukeren har alltid to måneder til å reagere etter at en feil eller mangel på et produkt er oppdaget. Reklamasjoner innenfor to måneder vil dermed alltid være innen rimelig tid og dermed i overensstemmelse med loven. Reklamasjon kan skje senere enn to måneder og fortsatt ha skjedd innen rimelig tid, men det må antas å høre til sjeldenhetene.